top of page
Search
  • Liat Heiblum

תכנית יחסי-ציבור וקשרי עיתונות - על שום מה ולמה?

Updated: Nov 22, 2020

יחסי הציבור וקשרי עיתונות, הפעילות המכוונת שמבצעים החברה או הארגון מול קהל המטרה ליצירת יחס חיובי כלפיהם באמצעות המדיה, הם מבין הכלים החשובים ביותר בתמהיל השיווקי של חברת טכנולוגיה שפועלת בשוק הבינלאומי. בייחוד בימים אלו, בהם המפגשים הפרונטליים מעטים, באין אירועים שיווקיים כתערוכות וכנסים. חשיבותם של כלים אלה, נובעת מכמה פרמטרים:



*עלות/תועלת - הכלי עם יחס עלות/תועלת הגבוה ביותר מכל הכלים השיווקיים. לעיתים, מספיק להפיץ הודעה לעיתונות חדשותית אחת, מנוסחת היטב, כדי להשיג עשרות כתבות ואיזכורים על החברה באתרים, כתבי-עת ובלוגים רלוונטיים. זאת לעומת מודעת פרסום אחת, באנר שנמצא באוויר במשך חודש אחד או תוכן שיווקי תחום בזמן קצר יחסית. עלות של כל אחד מאלה, שוות ערך למספר חודשי פעילות של יחסי-ציבור. כך, שאם נמדוד במונחי פרסום את שטח הכתבות והאיזכורים העיתונאיים כתוצאה מפעילות יח"צ – נגיע לתועלת גבוהה מאוד.

* זירת התקשורת העיקרית - המדיה הטכנולוגית המקצועית (פרינט ודיגיטל) היא עדיין הזירה התקשורתית העיקרית בהרבה מאוד תחומים. אנשי המקצוע, רשויות ממשלתיות רלוונטיות, ארגונים בינלאומיים – כולם מתעדכנים באמצעותה שכן המילה הכתובה עדיין נתפסת כאמינה ומהימנה, גם בעולם רצוף בתוכן שיווקי.

* נראות - "אם אתה לא שם, משמע אתה (אולי) לא קיים" – כל מגזין, כל אתר, כל בלוג רוצה להעביר לקוראים תוכן רלוונטי כדי להשאיר קוראים קיימים ולמשוך חדשים. לעיתונאי מוקצות 1,500 מילים אותן הוא יכתוב וימלא, בעדכונים שמגיעים אליו מהחברות, בחומר נגיש. אם לא ננגיש לו את החומר, התוכן עשוי להתמלא במידע על מתחרים. 1,500 המילים ייכתבו כך או כך, והן תקראנה ע"י קהל המטרה שלך. לכן, עבור חברה טכנולוגית שפועלת בשוק הבינלאומי וברצונה להגיע לקהל ממוקד ומטורגט ולהעביר אליו את מסריה השיווקיים – המדיה המקצועיים הם עדיין הפלטפורמה הכי יעילה לבצע זאת. הקהל שלכם כבר נמצא שם!

החברות הטכנולוגיות הגדולות והבינוניות בדרך כלל מעסיקות דוברים שמטפלים באופן שוטף ביחסי הציבור הבינלאומיים של החברה. לעיתים, הן מוסיפות לכך תמיכה באמצעות משרד חיצוני, כאשר נפח הפעילות הוא כזה, שלא מאפשר לאדם אחד או שניים בתוך החברה לטפל בכל הפעילות או, כשיש תחומים הדורשים התמחות ספציפית. זהו נוהג מקובל בעולם הטכנולוגי הבינלאומי וגם בארץ.


לחלק מהחברות הקטנות והבינוניות אין תקציב שמאפשר פעילות סדורה. במקרה כזה ההמלצה נותרת בעינה – לא לוותר על הכלי הזה. הוא חשוב מכדי להיות מוזנח גם, ואולי אפילו יותר, בזמנים כלכליים מאתגרים. זה הזמן להגביר הנראות במדיה המקצועיים כדי לשדר "עסקים כרגיל". אפשר, ורצוי, לפעול גם עצמאית ונקודתית.


לעיתים אנו נתקלים בחברות טכנולוגיה שיש להן תקציב יח"צ ומעדיפות להפנות אותו ליח"צ בארץ. אם המטרה היא גיוס משקיעים, או מיתוג מעסיק – יש הגיון בפעילות יח"צ מקומית תחומה בזמן. אך אם המטרה היא להגיע לשווקים בינלאומיים מומלץ להפנות המשאבים ליח"צ בינלאומיים שיאפשרו חשיפה לקהל רלוונטי, הגדול בעשרות מונים וכולל בתוכו גם את השוק המקומי (כאמור, אנשי המקצוע, גם אלו בארץ, קוראים באופן קבוע את המדיה המקצועיים הבינלאומיים).


אז איך בכל זאת ננהל פעילות יחסי ציבור וקשרי עיתונות מתוך החברה, דווקא בזמנים מאתגרים?

- הודעות לעיתונות – הפצה של הודעות לעיתונות על חדשות החברה אחת לתקופה שומרת אותה במודעות של הלקוחות כחברה דינמית, משגשגת ומתפתחת. כמובן, כאשר ההודעה גם כתובה בהתאם לכללים ברורים. (בהמשך נעלה פוסט על כללים נכונים לכתיבת הודעה לעיתונות).

- קידום דיגיטלי ומדיה חברתיים – כל חברת B2B שפועלת בזירה הבינלאומית רצוי שיהיה לה דף עסקי מעודכן ופעיל ברשת החברתית העסקית הגדולה ביותר, ה- Linkedin עם למעלה מ 640 מיליון משתמשים ברחבי העולם. עפ"י לינקדאין, 97% ממנהלי השיווק בעלי מעורבות ברשתות חברתיות, מעלים תוכן שיווקי מדי שבוע. לרשת, אחוז גבוה של מקבלי החלטות ברחבי העולם, כולל ארגונים גדולים ורשויות ממשלתיות והיא הרשת החברתית שמנתבת את מרבית התעבורה לאתרי אינטרנט עסקיים. הקמת העמוד העסקי ועדכונו פשוטים מאוד, ומאפשרים מגע בלתי אמצעי עם הלקוח הסופי. בטח בימים אלו, ללא תערוכות ומיעוט מפגשים פרונטליים, ולכן, השיח הדיגיטלי הופך להיות השיח המרכזי עם הלקוחות. זו הזדמנות להעביר ללקוחות מסר של חברה דינמית, מעודכנת ופעילה.

- השתתפות בכתבות רוחב טכנולוגיות – רוב בתי ההוצאה לאור מוציאים מדי שנה תכנית מערכתית ובה כל הנושאים אשר יתפרסמו בכתב-העת במהלך השנה. כדאי לפנות אל עורך המגזין כ- 3 חודשים לפני מועד פרסום הגיליון ולשלוח חומרים רלוונטיים לכתבה (הודעות לעיתונות, ברושורים, ותמונות באיכות גבוהה). זו הזדמנות מצוינת להעביר ללקוח מסר שאתם שחקנים מרכזיים בתחומכם.

בשורה התחתונה - יחסי ציבור בינלאומיים עבור חברות טכנולוגיה שפועלות בשוק הבינלאומי הם לא מותרות. מדובר בכלי שיווקי חיוני, שמטרתו ליצור מודעות בקרב קהל המטרה על הפתרונות שלכם. הם מקדמים את פעילות השיווק ופותחים את הדלת לפעילות המכירות של החברה. בבואכם להכין תכנית שיווקית, לקראת שנה הבאה– זה אחד הכלים הראשונים, שרצוי שיקבל התייחסות. אם הקצתם לכך תקציב – השלב הבא הוא בחירת הגורם המקצועי שיטפל בכך. הניסיון וההכרות עם תעשיות טכנולוגיה, עם ארגונים בינלאומיים ועם תא הכתבים הרלוונטי – הוא הגורם החשוב ביותר להצלחה. אם אין בידכם התקציב לכך – אל תוותרו עליו לחלוטין. בצעו פעילות יח"צ מינימלית כדי ליצור מודעות בקרב קהל היעד שלכם, ולהמשיך לחזק אותה.

רוצים לשמוע עוד? מוזמנים ליצור קשר לפגישת ייעוץ.



35 views0 comments
bottom of page